
Moure's amb el sol és possible
Quina quantitat de plaques solars es necessiten per carregar un cotxe elèctric a casa?
Tot i que a diferents velocitats, l'autoconsum i les vendes de vehicles elèctrics estan en augment a Espanya. Aquesta combinació permet un estalvi de diners en la factura de la llum i una mobilitat més sostenible.
El principal avantatge dels cotxes elèctrics és el seu estalvi en combustible, així com la reducció de la contaminació en comparació amb els motors de combustió tradicionals. Però si a més carreguem el cotxe amb energia solar, podem moure'ns diàriament sense cap cost. Per aconseguir això, hem de considerar diversos aspectes, com les hores de llum, la quantitat de plaques, el tipus d'instal·lació i la quantitat de quilòmetres que recorrerem cada dia, entre d'altres.
El 2022, el sector de l'energia fotovoltaica es va consolidar a Espanya i el nombre de famílies que van instal·lar panells solars a les seves llars per mitigar l'impacte de l'augment en els preus de l'electricitat va augmentar significativament (més de 130.000 clients). A més, es van registrar certs brots verds en les matriculacions de cotxes elèctrics. Els concessionaris van vendre 36,444 vehicles, un 31,28% més que el 2021, i altres 48,193 híbrids endollables. Aquests dos punts en comú es poden aprofitar per assolir una mobilitat més sostenible i econòmica.
Com es poden carregar vehicles elèctrics mitjançant instal·lacions fotovoltaiques?
La càrrega de vehicles elèctrics mitjançant l'autoconsum a la llar és viable, tot i que s'ha de tenir en compte que durant la nit i en dies nuvolats cal comptar amb prou potència contractada per compensar la possible manca de generació d'energia per les plaques. A l'hivern, l'eficàcia de les plaques es manté, ja que funcionen amb la llum i no depenen de la temperatura. Les opcions són:
Instal·lació fotovoltaica d'autoconsum connectada a la xarxa elèctrica: aquesta és l'alternativa més recomanable, pel fet que es pot consumir energia tant de les plaques com de la xarxa elèctrica si és necessari. També hi ha tarifes amb excedents i compensacions, en les quals l'energia que no s'ha consumit s'aboca a la xarxa i la comercialitzadora aplica un descompte en la factura de la llum segons els quilowatts. El preu de l'excedent varia cada hora, però és del voltant de 0,05 - 0,06 €/kWh.
Instal·lació fotovoltaica aïllada: aquesta opció no és gaire recomanable. En ser independent de la xarxa elèctrica, l'energia s'emmagatzema en bateries d'acumulació. No obstant això, pot resultar complicat recarregar el cotxe en dies nuvolats, ja que l'energia acumulada en les bateries pot esgotar-se i la casa quedar-se sense llum fins que torni a haver-hi sol. Aquesta opció és adequada per a cases de pagès o similars en les quals hi hagi un segon vehicle de combustió per al transport.
Quantes plaques es requereixen per carregar un automòbil elèctric?
Un cop hem determinat que la millor opció és instal·lar un sistema connectat a la xarxa elèctrica que ens permeti carregar el nostre vehicle en qualsevol moment, tant de dia com de nit, el nombre de plaques solars que s'han d'instal·lar a casa sempre ha de ser determinat per un expert en la matèria. Hem d'indicar-li que necessitem una quantitat d'energia suficient per abastir les necessitats de l'habitatge i, alhora, recarregar un automòbil elèctric.
De mitjana, un panell solar normal pot generar entre 250 i 300 vats d'energia per hora, tot i que aquesta quantitat pot variar entre 150 i 500 vats. A més de la potència del panell, també influeixen factors com la ubicació geogràfica i les hores de sol. Per calcular la quantitat de quilowatts que es generen en un dia, cal multiplicar les hores de sol per la potència del nostre panell solar. Per exemple, si el panell genera 250 watts per hora i rep 8 hores de sol, la quantitat d'energia produïda al final del dia serà de 2000 vats (2 kW).
Tenint en compte que la bateria d'un automòbil elèctric comú té una capacitat al voltant de 40 kW, el càlcul és bastant senzill. Per carregar completament la bateria en un dia, es necessitarien 20 panells solars. L'autonomia del vehicle elèctric, que depèn del model, oscil·la entre 250 i 300 quilòmetres. No obstant això, no és habitual recórrer aquesta distància cada dia. Si només es recorren 50 quilòmetres diaris, es necessitarien només cinc panells solars. Per determinar si la inversió en panells solars és rendible, cal considerar els quilòmetres recorreguts a l'any, així com el cost dels panells i la instal·lació.
Addicionalment, d'acord amb la Red Eléctrica de España (REE), el consum mitjà diari en una llar espanyola és de 9 kW-hora. Per tant, es necessitarien altres 5 panells que generin altres 2 kW al dia perquè la instal·lació sigui autosuficient. L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) suggereix que l'ideal és produir la mateixa quantitat d'energia que es consumeix, però això pot resultar complicat. És millor que els sistemes fotovoltaics per a autoconsum estiguin lleugerament subdimensionats, per garantir que la producció mai sigui superior al consum.
És possible carregar durant la nit?
Carregar durant la nit és una opció menys aconsellable i no sempre viable si no s'ha obtingut prou llum solar durant el dia. No obstant això, és factible gràcies a les bateries d'emmagatzematge. Aquestes bateries són altament recomanables per a sistemes fotovoltaics en els quals la major part del consum es realitza durant les hores sense sol. El cost d'aquestes bateries varia bastant, arribant fins a un màxim de 6.000 euros, però es poden sol·licitar incentius del fons Next Generation de fins a 490 euros per a instal·lacions d'energies renovables.
Les bateries acumulen l'energia fotovoltaica i la converteixen en corrent altern, emmagatzemant-la durant els moments de major producció en les hores amb llum solar per al seu posterior ús, amb una pèrdua estimada del 10% de l'energia. Cal tenir en compte que, si no es genera energia solar durant diversos dies, es poden esgotar per complet les bateries, cosa que podria provocar la interrupció del subministrament elèctric. Per aquest motiu, sempre es recomana connectar la instal·lació a la xarxa elèctrica.